torsdag 29. september 2011

Spraylakking og tapetsering av bord.

Dette nydelige bordet kjøpte jeg på loppis for 80 kroner. Jeg liker formen så godt! Det har jeg nå fått pusset opp og det har fått en plass i stua vår. Her er hvordan jeg gjorde det, og hvordan du kan gjøre det selv!



Dette trenger du:
  • Et bord eller annet møbel
  • Salmiakk og vann
  • klut/torky
  • Ønsket spraylakk
  • (Ark)
  • (Tape)
  • Blyant
  • Tapet
  • Saks
  • Lim (f.eks. tapetklister, spraylim)
  • 123 klarlakk
Det første jeg gjorde var å vaske bordet med salmiakk og vann. Sørg for å gjør dette ute eller på et godt ventilert sted da salmiakk er sterke saker. Dette brukte jeg for å fjerne eventuelle fettmerker og annet. Jeg brukte torky ettersom jeg da kan kaste det rett i toalettet.

Når bordet var rent og tørt spraylakket jeg det med '"Ironlak" spraylakk fra KEM i Oslo. Fargen er en nydelig lyseblå. Det man må passe på når det gjelder akkurat denne sprayen er å virkelig riste boksen. I minst to minutter. Denne sprayen er veldig pigmentert så dette er viktig for å få en godt resultat.



I og med at akkurat dette bordet har en list som går rundt på toppen av bordplaten, valgte jeg å lage en papirmal før jeg klipte i tapetet.  Dette for å få tapetet til å passe så godt som mulig. 




Jeg tapet sammen fire A4 ark, presset de inn i kantene og tegnet rundt med blyant, så det skulle bli lettere å klippe ut. Så la jeg arket på tapetet og klippet ut. Vær nøye med å klippe ut så det passer best mulig til bordplaten. (Dette stadiet trenger du nok ikke å gjøre om du har en vanlig bordplate, da kan du bare sette bordet opp/ned på tapetet og tegne rundt med en blyant og klippe ut etter på.) Når dette var gjort brukte jeg spraylim for å feste tapetet. Jeg brukte det rett og slett fordi jeg ikke hadde tapetlim. Spraylimet funket kjempe bra! Jeg sprayet først litt på den ene kortsiden for å feste tapetet riktig, så sprayet jeg litt til, presset tapetet på og presset ut all luft. Ca 15 cm om gangen. Dette gjorde jeg helt til jeg hadde festet hele tapetarket.
 



Til slutt lakket jeg tapeten med 123 klarlakk så selve tapeten ikke blir slitt. Dette gjorde jeg på rundt en time på ettermiddagen, så det tar abolutt ikke lang tid.

Lykke til med oppussingen! ; )

2 kommentarer:

  1. Takk for tipset!!
    Dette fikk jeg lyst til å prøve på et bord jeg har i stua...Det er dobbelt så stort og med borplate under...
    Så da må jeg se om jeg finner en fin tapet og en fin farge ;)

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig! Store (1 meter) tapetprøver får du på www.maleributiken.se fra 13 kroner. Spraylakken fra KEM får du på Grünerløkka i Oslo, eller i nettbutikken på www.kem.no :) Lykke til! ;)

    SvarSlett