fredag 9. september 2011

Møbler av gamle vinduer

møkkete og stygge vinduer og "vindusgitter" kan bli tøffe møbler!
Bordet jeg har laget.

De holder på å skifte vinduer i blokkene der vi bor og det står flere containere på hele området. Så derfor gikk jeg og snoket i en av containerne og tok med meg noen vinduer og noen gittere (som er foran vinduene på kjelleren). Med en gang så begynte jeg å tenke på hva jeg kunne gjøre med dem, og kom frem til at jeg skulle lage et bord og et skap. Bordbena er av ett vindu og ett "vindusgitter". Alle hengsler og den gamle malingen er der fremdeles. Bordplaten er laget av fire brede, krafige planker som har liggi ute noen år. Bordet skal lagres til vi får kjøpt oss hus! Jeg er så heldig at min farfar har en stor låve der vi kan lagre møbler jeg lager eller pusser opp :)

Skapet har jeg jobbet mye og lenge med. Jeg har tegnet og tegnet, og når jeg hadde tegnet litt til kom jeg over et fantastisk 3D program som heter Google SketchUp! Jeg har klønet litt rundt og lært meg det grunnleggende, og tegnet skapet mitt i 3D. Programmet er helt genialt fordi man tegner alt i riktige mål og man kan legge til masse ulike strukturer, flater og farger slik at man får et godt inntrykk av hvordan det ferdige produktet blir.

De gamle vinduene har en spesiell mørke grønn/svart/grå farge som jeg har tenkt til å la være som den er. Treverket rundt har jeg ikke helt bestemt meg for, men jeg tror jeg skal male det med drivveidbeis. Jeg er veldig glad i synelig treverk! Bena blir ikke sånn som på tegningen. Det gikk ikke an å lage de bena jeg skal ha ;) Bena jeg skal sette på er rokokkoinspirert og i chrome. Tror det blir skikkelig stilig. Og ikke minst en stor kontrast til de smårustne jernhåndtakene jeg skal ha på dørene. Gleder meg til å begynne!


Bena jeg har kjøpt! Bilde fra leverandør, worldwidewait.
Dørhåndtakene jeg har kjøpt. Bilde fra leverandør, Frenchiron.


Jeg gleder meg til å finne de riktige materialene og starte! Tror det blir knallbra!
Ha en god helg! :D

3 kommentarer:

  1. Hei. Da er vi to ferskinger i bloggverdenen. Er kjempegøy. Dette skapet kommer til å bli en braksusess, gleder meg til å se det ferdige resultatet. Ta gjerne en titt innom bloggen min. Legger meg til for å følge bloggen din, og håper du kan gjøre det samme med min.
    Lykke til. Klem fra Inger

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det! Gratulerer med ny blogg ;) Har tittet jeg vet du! Så koselige bilder du har :) Nå følger jeg deg og, så blir spennende å se hva du gjør utover høsten! Lykke til du også! Klem fra Lotte

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg har lenge vært på jakt etter akkurat slike ben som du har fått tak i til ditt skap. Det står at bilde er hentet fra leverandør worldwidewait, men jeg kan ikke finne det. Kan du fortelle meg hvor du har funnet de ? Det er så lekre! Fra Jannicke

    SvarSlett